Saturday, April 25, 2009

Prastkragar och April tankar

I gar kom jag plotsligt ihag en gammal Svensk sang dar texten gick nagot sa har; "varvindar friska, leka och viska lunderna omkring alskande par" Den sangen maste vara urgammal, jag formodar att det var nagot som jag fick lara mig i grundskolan. Har i Texas har varvindarna ersatts med sunnanvind. Temperaturen har antligen natt 17-18C grader pa natten och det ar skont att kunna stanga av varmen och att inte behova satta pp den igen forran i slutet av November. Jerry har varit ute de senaste natterna for att kunna se manen och venus i en speciell formation. Jerry sysslar ofta med att stirra upp pa den svarta natthimlen dar stjarnor, planeter, sateliter, flygplan ritar sina standigt nya monster. Sjalv stirrar jag ner mot moder jord. Jag ar nu fullt upptagen med min tradgard och mina rosor. Mina blombankar dar jag later de i mitt tycke intressanta vaxter leva tillsammans har borjat sin arliga show. Jag brukade ha Scottish Bluebells en slags svensk blaklocka tillsammans med mina prastkragar men de klarade inte av den stekande hettan i Augusti sa jag ersatte dem med en Texas Bluebell och det verkar ga bra. Jag, som vaxte upp i en landsanda dar ordet rosor endast forekom i samband med frost pa insidan av vara fonster, kan jag aldrig fa nog manga rosenbuskar, jag antar att rosenproblemet i norra Sverige bast kan beskrivas av en annan urgammal sondagskole sang, "Till en stad jag ar pa vandrign, dit dar rosor aldrig dor.....med den anskar jag er alla en GLAD VAR

No comments: