Monday, November 24, 2008

Turkey time and climate thoughts

Har ar allt bra och behagligt, som bara Texas kan vara i November. Vi har nu host med alla hostfargerna som fars traden att brinna av langtan till vinter vilan. Min stora ek ar fortfarande gron, men min Cottonwood har forvandlats till en tegel rod stor och imponerande figur i grannskapet. Garannars granar och diverse lovtrad forsoker forgaves mata sig med honom. MIna rosor pa framsidan forevisar sin prakt i lavendel och rosarott. Gula och roda lov virvlar runt pa min grona grasmatta och stannar till bredvid mina pumkins som om dom forsoker finna faste dar.
Jerry visade mig just en bild fran UNT dar en man cyklar idag i snoglopet. Jag ar sa glad att jag inte bor i Uppsala eller i Skane med for den delen eftersom dom har rekord kyla i day -10. Allt enligt min "in-hous-meterolog" Jerry. Inte for att det verkar var battre uppe i Norrbotten. Jag tankte just nar jag akte in pa kontoret i morse, barbent med bara en tunn kofta slangd over mina axlar att min stackar kropp skulle nog inte overleva manga dagar i endera delen av Sverige denna tiden pa aret.
Thanksgiving kalkonerna forbereds nu i alla hem har i USA och pa Torsdag har dom sin speciella hogtid. 450 ars firande av Mayflower baten, immigranterna, indianerna och borjan till USA sjalvstandighet forutom samlandet av familj och vanner bara for att uttrycka sin gladje och tacksamhet for vad livet an har gett. Mina barn kallade alltid Thanksgiving for "Turkey day" och det ar ett passande uttryck for alla kvinnors 2-3 timmars forberedelse av middagen i fraga.

No comments: